کد خبر: ۵۲۶۹۴۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
رئیسی در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:
رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه ناصحیح به عرصه روابط خارجی و وابسته کردن همه مسائل به نظر و تصمیم چند کشور محدود باعث رکود و ایجاد ناامیدی در کشور شده بود، اظهار داشت: بنده با هدف تبدیل ناامیدی مردم به امیدواری در انتخابات کاندیدا شدم و اگر به 2 سال قبل بازگردیم، باز هم همان تصمیم را می‌گیرم و از شرکت در انتخابات پشیمان نیستم.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه همزمان با دومین سالروز اعتماد ایرانیان به رئیس دولت مردمی، در نهمین گفتگوی تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال که اگر به 2 سال قبل بازگردیم، وی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهد شد، گفت: احساس بنده در مقطع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این بود که ناامیدی بر فضای عمومی جامعه غلبه کرده و این انتظار وجود دارد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی تغییر کند.

برای تغییر شرایط به نفع مردم وارد انتخابات شدم| دولت سیزدهم خزانه بدهکار تحویل گرفت| تورم مهار شده و ان‌شاءالله کاهش خواهد یافت| پای میز مذاکره هستیم ولی التماس هم نمی‌کنیم

بسیاری از مسئولین شرایط سال 1400 را حتی از وضعیت زمان جنگ بدتر می‌دانستند

رئیس جمهور با بیان اینکه در آن وضعیت تصور بر این بود که مشارکت در انتخابات به همان میزانی که محقق شد هم نباشد و لذا بنده برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات احساس مسئولیت کردم، افزود: شرایط در آن زمان به گونه‌ای بود که نه فقط مردم، بلکه حتی برخی مسئولین و صاحب‌منصبان نیز می‌گفتند که وضعیت امروز از زمان جنگ هم بدتر است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه آن وضعیت اگر چه محصول دشمنی دشمنان هم بود، اما عملکرد دولت وقت نیز در این قرار دادن مردم در آن وضعیت موثر بود، اظهار داشت: احساس کردم اگر برای ایجاد امید در دل مردم و تلاش برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات به میدان نیایم خلاف وظیفه و تکلیف خود عمل کرده‌ام.

 

برای تایید برخی افراد که احراز صلاحیت نشده بودند رایزنی کردم

رئیس دولت مردمی با بیان اینکه بنده حتی با هدف افزایش بیشتر مشارکت در انتخابات تلاش کردم برخی افرادی که صلاحیت‌شان تایید نشده بود، تایید شوند، تصریح کرد: البته خود آنها گفتند که نتایج سنجش‌ها و ارزیابی‌ها این است که اگر ما هم تایید شویم، باز هم مشخص است برنده انتخابات کیست، اما حضور آنان ممکن بود به افزایش مشارکت مردم کمک کند و لذا خود آقایان شاهد بودند که از طریق شورای نگهبان این مسئله را دنبال کردم.

 

از تصمیم برای شرکت در انتخابات پشیمان نیستم

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه همه تلاش بنده افزایش مشارکت عمومی و تبدیل ناامیدی مردم به امیدواری بود، خاطرنشان کرد: هدف و انگیزه بنده این بود که زمینه کار، تلاش و پیشرفت فراهم شده و وضعیت به نفع مردم تغییر کند و لذا اگر زمان به عقب بازگردد، باز هم همان تصمیم را می‌گیرم و از تصمیمی که دو سال قبل گرفتم پشیمان نیستم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر چه در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات، اقتضای عافیت‌طلبی این است که از زیربار مسئولیت شانه خالی کرد، اما بنده در طول دوره فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایم در همه سال‌های انقلاب و پس از انقلاب نشان داده‌ام که اهل عافیت‌طلبی نیستم و همواره برای گشودن گره از زندگی مردم اهل سختی کشیدن و قرار دادن خودم در معرض ابتلا و امتحان هستم.

دکتر رئیسی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف روال مرسوم پس از آغاز به کار به عنوان رئیس جمهور از تشریح اینکه چه شرایط و وضعیتی را تحویل گرفته‌اید، خودداری کردید، گفت: قصد بنده بیان و تکرار مشکلات نبود. البته در آغاز کار برای اینکه مردم بدانند که بنده مشکلات را می‌شناسم و به دنبال حل آنها هستم به مشکلات اشاره کردم، اما بعد دنبال گشودن گره‌ها بودیم.

رئیس جمهور با اشاره به برخی مشکلات در زمان آغاز فعالیت دولت مردمی از جمله شدت شیوع کرونا و داغدار شدن حداقل 700 خانواده در روز و نیز تعطیلی کسب و کارها و مراکز علمی و آموزشی و نیز کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی افزود: گفته شده که ما هم دنبال واردات واکسن بودیم، اما در آغاز فعالیت دولت سیزدهم تنها حدود 14 درصد مردم واکسینه شده بودند.

دکتر رئیسی اظهار داشت: کسری بودجه به عنوان ام‌المصائب مشکلات کشور، عبور وضعیت ذخایر کالاهای اساسی از وضعیت زرد به قرمز، رکود بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌ها به دلیل مشکل در تامین منابع مالی و نیز بروز مشکلات جدی در روابط خارجی کشور به ویژه در ارتباط با همسایگان تنها بخشی از مسائلی بود که دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با آنها مواجه بود.

 

دهه 90 را باید دوره تعطیلی خیلی از بخش‌ها بدانیم

رئیس جمهور با ارائه توضیحاتی درباره راهکارهای غلبه بر این مشکلات از جمله رفع کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول، تصریح کرد: ما نه برای ناامیدی مردم بلکه برای امیدوار کردن مردم به میدان آمده بودیم که باید در عمل و در میدان اتفاق می‌افتاد، لذا توانستیم با واردات و تولید همزمان واکسن، شیوع کرونا را مهار کنیم و با ایجاد شرایط مناسب باعث رونق تولید شویم تا هم با ایجاد منابع جدید درآمدی بر کسری بودجه غلبه کرده و هم واحدهای راکد را احیا کنیم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه دهه 90 را باید دوره تعطیلی خیلی از بخش‌ها بدانیم، خاطرنشان کرد: به اینکه چه عواملی باعث بروز این وضعیت بوده، ورود نمی‌کنم، اما ما با همراهی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش کردیم مشکلات را حل کنیم و شرایط در مدت 6 ماه متفاوت شد به نحوی که در اسفند 1400 رشد 4 دهم درصدی به 4.5 درصد افزایش و تورم 59.3 درصدی به 40 درصد کاهش یافت و بهبود شاخص‌ها باعث امیدواری مردم شد.
 

گشایش در روابط خارجی در نتیجه رویکرد دولت سیزدهم بر محور روابط متعادل و متوازن با همه

رئیس جمهور با اشاره سیاست اعلامی دولت مردمی برای تقویت روابط همسایگی، گفت: در روابط خارجی کشور یک گشایشی حاصل شد که این گشایش حاصل رویکرد دولت مردمی برای روابط متعادل و متوازن با همه دنیا بود. همین رویکرد باعث شد که در همان روزهای نخست آغاز به کار دولت به ما اطلاع دادند که دیگر اعضای سازمان شانگهای پس از حدود 17 سال با درخواست عضویت ایران در این سازمان موافقت کرده‌اند.

دکتر رئیسی در واکنش به این مسئله که برخی مدعی هستند که مقدمات همه این کارها قبل از دولت سیزدهم تمهید شده و حالا در این دولت به ثمر رسیده‌اند، اظهار داشت: مسئله مهم این بود که آن اتفاقی که باید در عمل و در میدان می‌افتاد، نیفتاده بود تا مثلا بعد از 17 سال با درخواست ایران برای عضویت در سازمان شانگهای موافقت شود.

 

با وابسته کردن همه امور کشور به برجام باعث ایجاد ناامیدی در مردم شده بودند

رئیس جمهور با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاد که اعضای سازمان شانگهای با درخواست عضویت ایران موافقت کردند، افزود: آنها احساس کردند که دولت سیزدهم نگاهش فقط به چند کشور محدود و اخم و لبخند آنها نیست و نگاه و رویکردی متوازن و متعادل را در رابطه با غرب و شرق دنبال می‌کند و دنبال همکاری جدی با همه کشورها است، لذا پیام دادند که با درخواست شما موافقت شده است.

دکتر رئیسی ادامه داد: وضعیت برای واردات واکسن نیز همین بود؛ نه که آنها نمی‌خواستند واکسن وارد کنند، اما رسما می‌گفتند تا مسئله FATF حل نشود و تا به توافق در موضوع هسته‌ای نرسیم، نمی‌شود واکسن وارد کرد. به همین شکل باعث ایجاد ناامیدی در مردم شده بودند والا که تلفن زدن و پیگیری کردن و اعزام هیئت برای واردات واکسن را که همه می‌توانند انجام دهند، اما مسئله این بود که دولت مردمی زندگی مردم و سرنوشت کشور را به یک قرارداد وابسته نکرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما هم هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم، تصریح کرد: تفاوت کار ما این بود که برعکس برخی‌ها که بارها در اظهارات‌شان واردات واکسن را وابسته به قبول یکسری تعهدات در قراردادهایی دیگر می‌کردند، این کار را نکردیم.
 

نگاه ناصحیح به روابط خارجی باعث معطلی کشور و رکود تولید شده بود

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: این نگاه صحیحی نبود که بخواهیم حتی عضویت ایران در یک سازمان منطقه‌ای که ما را به زیرساخت‌های اقتصادی منطقه متصل می‌کند، به یک قرارداد دیگر وابسته کنیم. نه اینکه نیت آنها این بوده باشد که نخواهند این عضویت اتفاق بیفتد، اما نگاه و محاسبه آنها ناصحیح بود و این محاسبه باعث معطلی کشور و رکود تولید شده بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: این نگاه و محاسبه نادرستی بود که فکر کنیم باید عده‌ای تصمیم بگیرند و توافقی بشود تا بتوان مسائل کشور را حل کرد. ما این نگاه را نداریم و بر اساس سیاست عزت، حکمت و مصلحت و با دیپلماسی عزتمندانه و نه دیپلماسی التماس، حل مشکلات کشور و رونق بخشیدن به کار و زندگی مردم را وابسته به اراده و تصمیم دیگران نکردیم.

رئیس جمهور در توضیح تقویت دیپلماسی اقتصادی و تشریح زمینه‌های افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم، تاکید کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی و مبتنی بر اهداف داخلی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و دولت مردمی بر این اساس نفع مردم را در ارتباط با همه کشورها می‌بیند.

دکتر رئیسی با طرح این سوال که چرا رابطه ما با ترکمنستان چند سال قطع بوده است؟ تصریح کرد: قرارداد سوآپ گازی در اولین سفر بنده به ترکمنستان امضا شد و سوال این است که چرا پرداخت مطالبات این کشور 5 سال تاخیر داشت و منجر به وضع جریمه علیه کشورمان شده بود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات گاز در استان‌های گلستان، خراسان رضوی و مازندران در سال‌های گذشته، تصریح کرد: در سفر آقای بردی محمداف به ایران، این مقام ترکمستان نسبت به افزایش چندین برابری معاملات گازی با ایران اعلام آمادگی کرد.

 

نباید از 15 کشور همسایه غفلت کنیم

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به افزایش 4 برابری ارتباطات تجاری ایران و تاجیکستان ظرف یک سال پس از سفر خود به این کشور، بیان کرد: نباید از 15 کشور همسایه غفلت کنیم و شاهدیم که مقامات ازبکستان نیز تاکید داشتند که در این دوسال ارتباطات تجاری ما کاملا تغییر یافته است.

رئیس جمهور ارتباط با کشورهای مختلفی چون روسیه، چین، هند، اندونزی و دیگر کشورها را ضروری دانست و گفت: با هر کشوری که خواهان روابطی براساس احترام متقابل باشد، همکاری خواهیم کرد و اگر کشورهای نادری چون آمریکا با ما دشمنی کنند، در برابرشان مقاومت می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخشی از تولید قدرت در کشور مربوط به تولید موشک است و باید از کسانی که موشک می‌سازند هم تشکر کنیم، اظهار داشت: اما بخش مهمی از تولید قدرت برای کشور مربوط به اقتصاد و تولید است. همچنین حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس از عوامل مهم و موثر قدرت‌آفرینی است که باید برای پیشبرد اهداف کشور از آنها استفاده کرد.

دکتر رئیسی معطل نگه داشتن ظرفیت‌های داخلی برای جلب نگاه مثبت چند کشور محدود را نگاهی ناصحیح ارزیابی کرده و گفت: ایران در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است ولی باید پرسید که چرا باید کارخانه تراکتورسازی 7 سال و کارخانه خودروسازی 9 سال در این کشورها تعطیل شود و چرا بازارهای ایجاد شده در این کشورها نیمه تعطیل بوده است؟

برای تغییر شرایط به نفع مردم وارد انتخابات شدم| دولت سیزدهم خزانه بدهکار تحویل گرفت| تورم مهار شده و ان‌شاءالله کاهش خواهد یافت| پای میز مذاکره هستیم ولی التماس هم نمی‌کنیم

 

افزایش قابل توجه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه نسبت به گذشته

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای آمریکای لاتین از ابتدای پیروزی انقلاب، به جمهوری اسلامی اتکا و اعتماد داشته‌اند و نباید از این کشورها غفلت شود، بیان کرد: ونزوئلا از سویی کشور بسیار نفت خیزی است و از طرفی به عنوان بهشت معادن معروف است و می‌توانیم بسیاری از مواد مورد نیاز کشور را با قیمت مناسب از طریق این کشور تامین کنیم.

رئیس جمهور ایجاد بازارهای جدید برای کشور، ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آمریکای لاتین را از اهداف سفر به این منطقه برشمرد و تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی ما به کشورهای همسایه با دوره قبل از این دولت تفاوت بسیاری داشته است.

دکتر رئیسی افزود: در حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد ولی برخی از مسئولین قبل می‌گفتند در روز بیش از300 هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های اول دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال 1400 از این مسیر جبران شد.

 

تشکیل 2 میلیون پرونده جدید مالیاتی از میان کسانی که فرار مالیاتی داشتند

رئیس جمهور درآمد از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی را در کنار درآمد فروش نفت از جمله منابع درآمدی کشور برشمرد و اظهار داشت: در سال اول دولت 2 میلیون نفر به مودیان مالیاتی افزوده شد که از جمله کسانی بودند که فرار مالیاتی داشتند و حق مردم را نمی‌دادند.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه در روزهای ابتدایی دولت که با دولتمردان سابق کار می کردیم، در جلسه هیئت دولت بحث چگونگی پرداخت حقوق مردادماه 1400 مطرح بود، در حالی که در این دو سال یک بار هم حقوق و دستمزدها علیرغم افزایش هزینه‌های کشور به تعویق نیافتاده است.

رئیس جمهور با اشاره به عملیاتی شدن رتبه‌بندی معلمان پس از 11سال، گفت: اعتبار لازم برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 25 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این رقم در مجلس 36 هزار میلیارد و در عمل به بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

دکتر رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات اقتصادی اغتشاشات سال گذشته گفت: در اسفند 1400 در حالی که 6 ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذشت، تورم 20 درصد کاهش یافته و توانسته بودیم کسری بودجه را جبران کنیم و ذخایر کالاهای اساسی را به حدی قابل قبول برسانیم و از طرفی نیز مسئله کرونا به نحوی پیگیری شد که مدارس و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد و کسب و کارها راه افتاد.

رئیس جمهور با اشاره به حمله سایبری به پمپ بنزین‌های کشور گفت: در اثر این حمله سایبری پمپ بنزین‌های کشور 48 ساعت از کار افتادند و هدف این حمله نیز ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به بحران‌های اجتماعی بود، ولی هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد چون مردم به دولت اعتماد داشتند.

 

عزم دولت برای اصلاحات اقتصادی

دکتر رئیسی با اشاره به عزم دولت مردمی برای اصلاحات اقتصادی از ابتدای فعالیت گفت: بر اساس تکلیف بودجه 1401 مکلف به حذف ارز ترجیحی بودیم و لذا در اواخر اردیبهشت این کار را آغاز کردیم که همکاری مردم در این زمینه بسیار مناسب بود. دولت برای جبران افزایش قیمت‌ها 300 هزار میلیارد تومان در قالب افزایش مبلغ یارانه به مردم پرداخت کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن می‌خواست که ما متوقف شویم، ولی نشدیم و مراودات تجاری کشور تا چند برابر با کشورهای دیگر افزایش یافت و واحدهای تولیدی راکد آغاز به کار کردند، اظهار داشت: در زمینه‌های دانش‌بنیان کارهای خوبی انجام شد و دشمن احساس کرد علیرغم پیش‌بینی‌هایش برای توقف بخش‌های مختلف کشور، چرخ‌های اقتصاد شروع به حرکت کرده است، بنابراین شروع به فتنه انگیزی کرد.

دکتر رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که تاکید داشتند اساس این اغتشاشات به این دلیل است که دشمن احساس کرده که کشور در حال پیشرفت است و ناامیدی مردم به امید تبدیل شده، اظهار داشت: قیمت دلار از شهریور 1400 تا 1401 دو هزار تومان افزایش یافت ولی بعد از اغتشاشات وضعیت دلار کاملا متفاوت می‌شود. دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت کشور را متوقف کند ولی مردم تصمیم گرفتند اجازه ندهند پیشرفت متوقف شود.

رئیس جمهور افزود: دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند با اغتشاشات به کشور آسیب بزنند، غافل از اینکه ایران اسلامی دیگر نهالی نوپا نیست بلکه درخت تنومندی است که با این تکانه‌ها هیچ آسیبی نمی‌بیند.

 

تعامل با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری درباره سیاست همسایگی دولت و ترمیم روابط با برخی کشورهای منطقه، گفت: ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو جزو اولویت‌های سیاست خارجی ما بوده و از ابتدای آغاز به‌کار دولت هم اعلام کرده‌ایم دست تمام کشورهایی را که با ما همسو و دوست هستند به گرمی می‌فشاریم.

دکتر رئیسی در ادامه گفت: درباره برقراری روابط با عربستان نیز در سفر به چین آقای شی‌جین‌پینگ از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ما نیز اعلام کردیم که از این موضوع استقبال می‌کنیم. دولت عربستان سطح حضور خود برای مذاکرات را اعلام کرد و ما هم بر این اساس دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را برای شرکت در این مذاکرات اعزام کردیم و گفتگوها انجام شد و این گفتگوها تا برقراری کامل روابط میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه به‌رغم اختلافات فراوان هیچ زمانی عربستان را دشمن خود تصور نکردیم، به تأکید رهبر معظم انقلاب در بحبوحه اختلافات با عربستان مبنی بر گم نکردن دشمنان اصلی جهان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه در گذشته تحت القائات آمریکا و دنباله‌روهای آن، اقداماتی علیه ایران انجام دادند که ره به جایی نبرده و پشیمان شدند و نباید آنها را دشمن پنداشت.

 

دولت برقراری مجدد روابط با مصر با دنبال خواهد کرد

دکتر رئیسی همچنین به موضوع برقراری مجدد روابط با مصر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: درباره مصر نیز موضوع برقراری روابط با این کشور در سفر سلطان عمان و دیدار او با رهبری معظم انقلاب مطرح شد که ایشان فرمودند در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و ما هم به عنوان دولت این مسئله را دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: در مذاکرات قبلی تیم مذاکره کننده ما خواسته‌های خود را مطرح و اتحادیه اروپا نیز خواسته‌های ایران را منطقی دانسته بود، اما این موضوع با اغتشاشات هم‌زمان و آنها دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور کردند از رهگذر این اغتشاشات می‌توانند خواسته‌های خود را پیش برده و کشور را دچار مشکل کنند، غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار مستحکم‌تر از تصورات آنها بود، بنابراین دچار پشیمانی شدند که در پیام‌های دریافتی از آنها کاملاً مشهود است.

دکتر رئیسی در ادامه افزود: ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اما آنها تمایل داشتند از طریق دیگری مذاکرات را پیش ببرند. در عین حال ما همانند دولت قبل برجام را تنها پرونده سیاست خارجی دولت خود نمی‌دانیم و پرونده‌های متعددی در این حوزه در دستور کار است و برجام و لغو تحریم‌ها را در صورتی که طرف مقابل رویکرد عادلانه داشته باشد، دنبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از آن این است که کشور را به مرحله‌ای از قوی‌ شدن برسانیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کشور قابل تحریم نباشد.

 

فساد در هیچ بخشی برای ما قابل تحمل نیست

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و قطع گلوگاه‌های فساد، به اقدام یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 و ارائه فهرستی از اسامی ابربدهکاران بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان مناظرات انتخاباتی عرض کردم که رئیس دولت، قبل از هر کسی باید مدعی مبارزه با فساد باشد و ما در ابتدای دولت اسامی این بدهکاران را به صورت شفاف اعلام کردیم. به تمام وزرا، استانداران و مدیران دولتی نیز در جلسات شوراهای اداری تأکید کردم که باید اولین مدعی فساد شما باشید.

دکتر رئیسی با بیان اینکه بنده در دستگاه قضایی مصمم به مبارزه با فساد بودم و در دولت نیز همین رویه را دنبال کرده‌ام، افزود: در دولت و دستگاه اجرایی، موضوع ساختارهای فسادزاست که ما تلاش کرده‌ایم این ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم و با قاطعیت اعلام می‌کنیم هر مصداقی از فساد نیز گزارش شده دولت مدعی مبارزه با آن بوده است.

رئیس جمهور ایجاد ده‌ها سامانه در زمینه پرداخت تسهیلات، صدور مجوزها، تجارت و دولت هوشمند و غیره را از جمله اقدامات برای اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز با انتخاب نیروهای شایسته و حساس نسبت به مقوله فساد، بسیاری از ساختارهای فسادزا اصلاح و فضای کشور نیز تغییر کرده است و حتماً ادامه این روش در فسادستیزی مؤثر خواهد بود.

دکتر رئیسی ادامه داد: در عین حال بنده در سفر به استان‌های مختلف کشور با فریاد بلند اعلام کرده‌ام، مردم خود بهترین ناظران بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی هستند و ما نیز هیچ فسادی را تحمل نخواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین برکناری مدیران ناکارآمد را بخش دیگری از اقدامات دولت در زمینه اصلاحات ساختاری دستگاه‌های اجرایی برشمرد و افزود: فساد در هیچ بخشی برای ما قابل تحمل نیست و از ابتدا نیز تأکید کرده‌ایم گزارش‌های مربوط به فساد را برای دولت نعمت می‌دانیم چرا که با برخورد و اصلاح آنها مردم را امیدوارتر خواهیم کرد.

دکتر رئیسی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت برای مهار تورم و اقدامات مثبت اقتصادی ملموس در سفره معیشتی مردم گفت: مسئله تورم درد مزمنی است که سال‌هاست به آن گرفتار هستیم. زمانی که دولت آغاز به‌کار کرد تورم موجود در کشور 60 درصد بود، اما دولت تلاش کرد تا اقداماتش موجب افزایش تورم نشود.

رئیس جمهور تلاش برای نداشتن کسری بودجه، کنترل رشد نقدینگی و پرهیز از هزینه‌های اضافی را سه اقدام مهم دولت در زمینه مهار تورم عنوان کرد و اظهار داشت: اول تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم به نحوی که در سال 1401 منابع و مخارج تقریباً همسان بود. در گام بعدی تلاش شد تا رشد نقدینگی کنترل شود و در این زمینه توانستیم رشد نقدینگی 43 درصدی را تا اواخر سال 1401 به 30 درصد کاهش دهیم و در نهایت اینکه به استثنای مواردی که از سوی مجلس به عنوان طرح به دولت تکلیف می‌شود، مانند رتبه‌بندی معلمان، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و غیره، تلاش کردیم دولت هزینه اضافی نداشته باشد.

 

تلاش دولت آن است نظام بانکی را به نحوی مدیریت کند که بانک‌های ناتراز نیز تراز شوند

دکتر رئیسی در ادامه به اقدام دولت در جهت اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و گفت: موضوع اضافه برداشت بانک‌ها نیز از دیگر موارد مشکل‌زا بود که اصلاح این رویه از ابتدای سال 1402 به صورت جدی آغاز شده است، چرا که مردم به بانک‌ها اعتماد دارند و بانک‌ها نیز باید این اعتماد مردم را حفظ کنند.

رئیس جمهور افزود: تلاش دولت آن است تا نظام بانکی را به نحوی مدیریت کند که بانک‌های ناتراز نیز تراز شوند.

دکتر رئیسی به موضوع انتظارات تورمی ناشی از فضاسازی بعد از اغتشاشات و اثرات آن بر افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: در آن مقطع با شایعات عجیب علیه مسئولین، نظام بانکی و بازار و همچنین عددسازی، تلاش شد تا به تورم دامن زده شده و در مردم ایجاد نگرانی کنند که خوشبختانه مردم آنها را ناکام گذاشتند.

 

آمارهای 3 ماه اخیر موید سیر نزولی تورم است

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام تلاش دولت در جهت کنترل تورم است، افزود: آمارهای 3 ماهه اخیر نیز موید همین امر و سیر نزولی تورم است که حتماً با همکاری مردم و پیگیری مسئولان این روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد در عین حال دولت نیز معتقد است باید اقداماتی همچون کنترل تورم، افزایش تولید و درآمدهای دولت، در سفره مردم ملموس و تأثیرگذار باشد.

دکتر رئیسی در ادامه به صفر رساندن 87 میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل را که موجب نگرانی همگان شده بود، از دیگر نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان عنوان کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی انتقادهای صورت گرفته درباره عدم اجرای کامل طرح کالا برگ، به فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح کالابرگ در 3 استان و به صورت پایلوت در حال اجراست و تلاش داریم این طرح را به‌ویژه درباره 11 قلم کالای اساسی اجرا کنیم، به‌نحوی که نوسانات ارز به هیچ وجه بر قیمت آنها اثرگذار نباشد و در سفره مردم و بازار ثبات ایجاد شود.

برای تغییر شرایط به نفع مردم وارد انتخابات شدم| دولت سیزدهم خزانه بدهکار تحویل گرفت| تورم مهار شده و ان‌شاءالله کاهش خواهد یافت| پای میز مذاکره هستیم ولی التماس هم نمی‌کنیم

 

اگر دولت قبل وظیفه خود در حذف ارز ترجیحی را عملی می‌کرد شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم

دکتر رئیسی در ادامه به رشد 19 درصدی تولید ماشین‌آلات و تعیین تکلیف 2 هزار و 700 معدن در سراسر کشور از سوی دولت اشاره کرد و گفت: مردم وقتی این مسائل را می‌بینند با دولت همکاری می‌کنند و این همکاری بزرگترین سرمایه برای ماست. یقین داریم به برکت خون شهدا، حضور کارآفرینان، فعالین اقتصادی، کارگران و همه مسئولان در بخش‌های مختلف، وضعیت اقتصاد، روز به روز بهتر و منجر به پیشرفت بیشتر کشور خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره 2 اقدام مهم و حساس از سوی دولت از جمله اصلاح ساختار نظام بانکی و حذف ارز ترجیحی با بیان اینکه دولت به دنبال انجام کارهایی است که به نفع مردم باشد، ولو اینکه سختی‌هایی در پی داشته باشد، افزود: اگر دولت قبل به وظیفه خود در زمینه حذف ارز ترجیحی عمل می‌کرد شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم در عین حال دولت سیزدهم در این رابطه اقدام کرد و اگر وضعیت فروش نفت و درآمدهای دولت بهبود نیافته بود، تورم سه رقمی دور از انتظار نبود، اما زمانی که دولت تولید و درآمد داشته باشد می‌توان به کاهش تورم امید داشت و حتماً امید داریم با تلاش‌های دولت و همه دست‌اندرکاران وضعیت بهتر و بهتر خواهد شد.

 

طراحی رفع ناترازی 5 بخش انرژی، آب، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه در برنامه هفتم

دکتر رئیسی با تقسیم اقدامات دولت به 2 بخش اقدامات فوری و اقدامات زمان‌بر، گفت: در برنامه هفتم توسعه رفع ناترازی در 5 بخش انرژی، آب، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه پیش‌بینی و راه‌حل‌های آن نیز در نظر گرفته شده که حتماً این ناترازی‌ها نیز تراز خواهد شد.

 

افزایش 5 برابری مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های وزارت نفت

رئیس جمهور با اشاره به افزایش 5 برابری مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های وزارت نفت به عزم دولت برای رفع موانع تولید و حل مشکلات شرکت‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: قصد داریم مهار تورم را از طریق رشد تولید محقق کنیم نه رکود، در عین حال معتقدیم رشد اقتصادی بدون افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر نیست. هدف‌گذاری ما تحقق رشد 8 درصدی است، اما با دستگاه اداری ناتوان حتماً نمی‌توان به این هدف رسید ، لذا تحول اداری را حتماً دنبال خواهیم کرد.

دکتر رئیسی در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در خوزستان وضعیت آب و فاضلاب استان با مشکلات جدی مواجه بود، اما در آغاز به‌کار دولت فقط 5 جبهه کاری در آن استان فعال بود که امروز این استان با بیش از 156 جبهه کاری به کارگاه سازندگی تبدیل شده است. در میانه، همدان و سنندج به مشکل آب آشامیدنی مردم پایان داده شد و در آذربایجان شرقی رونق کارگاه‌های تولیدی به گونه‌ای بوده که فرصت‌های شغلی از تعداد کارگران جویای کار پیشی گرفته است.

 

یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن شهری و 400 هزار مسکن روستایی در دست احداث

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره وعده دولت در زمینه ساخت مسکن و اقدامات دولت درباره رفع نیاز مردم در این بخش، گفت: رویکرد دولت همواره تحقق وعده‌ها بوده، اما درباره مسکن علاوه بر وعده دولت ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور و مصوبه قانونی مجلس نیز بوده است و کسانی که در گذشته به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند موجب بروز مشکلات امروز بازار و حوزه مسکن شده‌اند، در عین حال ما در کشور برای ساخت مسکن زمین کم نداریم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک میلیون و 600 هزار مسکن شهری و 400 هزار مسکن روستایی در حال ساخت است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه در برخی شهرهای کوچک نسبت به واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی اقدام کرده‌ایم، اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های دارای زمین را مکلف به واگذاری زمین یا ساخت مسکن برای دانشجویان و اساتید دانشگاه کرده‌ایم و در کارخانه‌ها و ادارات با فعالسازی تعاونی‌های مسکن رفع نیاز مسکن کارمندان و کارگران را دنبال می‌کنیم.

 

پول 240 هزار واحد مسکن مهر از مردم گرفته شده اما ساخته نشده است

رئیس جمهور گفت: ما دولت صادق‌الوعدی هستیم و برای عمل به وعده‌هایمان نیز تلاش می‌کنیم در عین حال اگر به هر دلیلی موفق به تحقق وعده‌ای نشدیم صادقانه دلایل آن را با مردم در میان می‌گذاریم.

دکتر رئیسی در ادامه با ذکر مثالی به میراث به‌جا مانده از دولت قبل برای دولت مردمی در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: ما امروز با 240 هزار مسکن مهر ساخته نشده مواجه هستیم که پول آن از مردم گرفته شده، اما در جای دیگر هزینه شده است. با این وجود این دولت باید با هزینه ساخت امروز مسکن این تعهدات را عملی کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: درباره احیای دریاچه ارومیه نیز در یکسال به صورت 3 شیفت کار صورت گرفت تا پروژه‌های نیمه تمامی که مردم را ناامید کرده به سرانجام برسد. عده‌ای می‌گویند این طرح‌های 10 الی 15 ساله به نام ما بوده و سوال ما این است که اگر به نام شما بوده چرا آنها را تکمیل نکردید.

 

دولت سیزدهم نه خزانه خالی که خزانه بدهکار تحویل گرفت

دکتر رئیسی ادامه داد: زمانی موضوع تحویل خزانه خالی به دولت مطرح بود، در حالی که ما نه خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار را تحویل گرفتیم و ماهانه 13 هزار میلیارد تومان از فاکتورهایی که در دولت قبل هزینه شده را پرداخت می‌کنیم. دلیل بیان این مسائل صرفاً از این جهت است که مردم بدانند این دولت وارث چه مشکلاتی بوده است.

رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد مرحوم رستم قاسمی، گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی فعلی اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن را با قوت پیگیری می‌کند. کشور ظرفیت‌های زیادی دارد و ان‌شاءالله با کار و تلاش مسئولین در آینده نزدیک حامل خبرهای خوشی برای مردم درباره مسکن باشیم.

 

وضعیت بازار خودرو رو به عادی شدن است

دکتر رئیسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه ساماندهی بازار خودرو نیز افزود: در بازار خودرو نیاز کشور بالاتر از میزان تولید است که برای ساماندهی این وضعیت یا باید تولید را افزایش دهیم یا خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم که دولت هر دو اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس جمهور افزود: در زمینه تولید خودرو در سال 1401 افزایش 40 درصدی داشتیم که نشان می‌دهد در زمینه تولید کاملاً موفق عمل کرده‌ایم و نسبت به واردات خودرو نیز به اندازه رفع نیاز مردم اقدام خواهیم کرد. در زمینه کیفیت خودروها نیز برخی خودروهای فاقد کیفیت از مدار تولید خارج و تعداد دیگری خودروی با کیفیت وارد خط تولید شده‌اند که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت خودرو رو به عادی شدن است.

 

دولت نقد منصفانه را برای قوه مجریه یک نعمت می‌داند

دکتر رئیسی در بخش پایانی گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن دعوت از نخبگان، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و عموم مردم به بیان نظرات و پیشنهادات خود به دولت نقد منصفانه را برای قوه مجریه یک نعمت عنوان کرد و گفت: امیدواریم آنچه تا کنون انجام شده در جهت رضایت خدای متعال و مردم بوده باشد. بنده شخصاً در دور دوم سفرهای مصوبات استانی را پیگیری و در تعاملات خارجی تفاهمات صورت گرفته با کشورهای مختلف را پیگیری می‌کنم تا به مرحله اجرا و عمل درآیند و منجر به ایجاد درآمد و رونق اقتصاد کشور شوند، به‌نحوی که شرایط برای مردم عزیز کشورمان روز به روز بهتر، دوستان انقلاب امیدوارتر و دشمنان انقلاب ناامیدتر شوند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها